Meny
MENU

MEKK FRANCHISE

Kjære leser! – Takk for din interesse for MEKK franchise.

Denne presentasjonen og prosjektbeskrivelsen er skrevet til deg for å gi deg en forståelse for hvem Mekk er og hva det innebærer å bli franchisetaker. Mer utdypende informasjon og dokumentasjon vil bli fremlagt senere i prosessen, dersom du ønsker å drive din egen Mekk butikk.

Om MEKK

MEKK er et norsk gjør” det selv-konsept”, tilgjengelig der folk bor. Hos oss får du nasjonale og internasjonale merkevarer av høy kvalitet til bil, båt, hjem og fritid. Vi har et stort utvalg av sesongvarer som gjør oss aktuelle gjennom hele året.

MEKK samarbeider med innovative nasjonale og internasjonale leverandører og samarbeidspartnere som i hovedsak er markedsledende. I tillegg er vi aktivt tilstede ved de store internasjonale messene for å fange opp nye trender og produkter, samt sikre gode innkjøp til kjedens beste. Den enkelte butikk, bestiller selv varer fra leverandør, som fakturerer butikk direkte.

I 2020 har MEKK & HAPPY HOMES inngått et samarbeid, hvor målsettingen med kjedesamarbeidet er å oppnå stordriftsfordeler samt å etablere shop-in-shop hos hverandres kjeder. Kjedene ønsker også å utvikle et samarbeid for å optimalisere ressurser på konseptutvikling, markedsføring og butikkdata/IT. Samlet omsetning for kjedene er 800 mill.

MEKK ble etablert i 2001 og består i dag av 17 butikker. I tillegg selger vi våre produkter på www.mekk.no hvor vi også tilbyr Klikk & Hent.

MEKK sitt servicekontor ligger på Midtun i Bergen og består av en effektiv, kunnskapsrik og dedikert gruppe medarbeidere som arbeider for kjedens butikker.

MEKK butikkene omsetter i snitt for rundt 8,9 millioner kroner, og har i snitt 3. årsverk. Butikkene er i hovedsak lokalisert på mindre steder over hele landet.

Mekk er i en vekstfase og skal etablere flere nye butikker rundt om i landet.

Butikk-konseptet

Butikkene våre er delt inn i 7 ulike kategorier som hver kalles for en shop-in-shop.

Shop-in-shop områdene er laget for at kundene enkelt skal kunne finne de varene de er ute etter uansett hvilken MEKK-butikk de besøker. Alle varene i et shop-in-shop område er generelt plassert sammen eller nært hverandre, men kategorien «Salgsmaskin» er spredt ut over hele butikken.

Hver shop-in-shop er beskrevet i kategorimanualen.

Konsept & Markedsføring

MEKK er et unikt konsept innen vår identitet: gjør det selv/vedlikeholde/pleie av bil, båt, hus & hjem, fritid osv.

Vi er sterk på sesonger, vi skal selge mye av de varene våre kunder har behov for (også de varene de ikke vet at de har behov for). Vi skal være god på å være problemløseren for våre kunder, i form av å kunne skaffe varer (fra våre samarbeids- partnere), vi skal være behjelpelig med å montere og levere produkter, slik at vi kommer på «top of mind» hos våre kunder.

Vi skal ha god kompetanse: MEKK de «FIXER» det meste.

MEKK er problemløseren for den som gjør-det-selv!

Markedsføring

MEKK er godt synlige i sosiale medier så vel som i postkassene til folk. Vår markedsføring skal generere salg og trekke folk til våre butikker. I tillegg skal vår markedsføring skape en posisjon og kjennskap til merkevaren gjennom blant annet web, sosiale medier, DM, Kundeklubb, radio og aviser. SEO/SEA og Lojalitetsprogram er viktige områder som vi vil prioritere enda sterkere fremover. MEKK lager markedsplaner som varierer i form og innhold fra år til år.

  • WEB: MEKK har en moderne og oppdatert webløsning som skal gi besøkende tydelig informasjon om produkt og pris. Salgsutløsende web-bannere. Innholdsmarkedsføring (Content Marketing) se www.mekk.no
  • DM: MEKK gir ut ca. 11 stk. DM pr. år (8, 16 og 32 sider), som distribueres med posten i områder der MEKK har sine butikker, samt digitalt. I tillegg skal MEKK gi ut ca. 13 stk. digitale DM i året.
  • Sosiale Medier: MEKK Kjedekontor er aktiv i sosiale medier, og bruker bl.a. Facebook, Instagram, LinkedIn.
    Vi produserer annonser/publikasjoner i forbindelse med hver utgivelse av DM, og i mellom uker.
    Vi publiserer nyheter, trender, tips og lager konkurranser.
    Alle MEKK-butikkene driver også aktiv markedsføring på egne digitale og sosiale medier, lokalt og sentralt.
  • Kundeklubb: MEKK har en velfungerende kundedatabase, der registrerte medlemmer mottar nyhetsbrev med eksklusive tilbud, nyheter og tips  1-2 ganger i måneden. Kundeklubb-databasen er under videreutvikling med ny plattform (i forbindelse med implementering av ny IT/data plattform). Dette er et viktig område, som vi vil ha enda større fokus på fremover.
  • Lokal Markedsføring: MEKK har stor fokus på lokal markedsføring og tilpassing i lokalaviser, senteraviser etc. Hver butikk jobber også aktivt med lokal markedsføring mot bedrifter, organisasjoner og lag.
  • Markedsmateriell: MEKK produserer det grafiske markedsmateriell «in-house», og samarbeider med et profesjonelt reklamebyrå. Vi bistår alle MEKK-butikkene med å produsere sentralt og lokalt markedsmateriell etter behov.

www.mekk.no

www.mekk.no er opprinnelig utviklet for å være en online – varekatalog for butikker og kunder. Nettsiden og nettbutikken er under videreutvikling med ny plattform i slutten av andre kvartal 2020. (i forbindelse med implementering av ny IT/data plattform)

Vi ønsker å være tilgjengelig for våre kunder både på nettet og i fysiske butikker. I tillegg skal vi bygge posisjon og kjennskap for kjeden. Derfor er våre hjemmesider vel så viktig som kjedens butikker.

Våre hjemmesider inneholder:

  • Varekatalog
  • Nettbutikk
  • Klikk & Hent
  • Kampanjeavis
  • Kundeservice/informasjon

MEKK Innkjøpsportal

MEKK utvikler ny innkjøpsportal for assosierte medlemmer og partnere. Den vil være operativ ultimo mars, hvor MEKK´s samarbeidspartnere får tilgang til å handle grunnsortiment, kampanjer og sesongvarer fra våre leverandører.

Positiv vekst og utvikling i MEKK

Det er flere elementer som er med på å påvirke den positive utviklingen og veksten:

MEKK sitt nye enhetlige utrykk i forhold til logo og gjennomførte oppbygging av dekor og varegruppeskilt i butikk med felles utrykk og fokus på vår payoff – «Skikkelig bra greier»

MEKK har klart å tiltrekke seg nye gode eiere/drivere til nye butikker, eksisterende butikker har tatt grep for å utvikle egen butikk, og skape enda bedre resultater

MEKK har som hovedfokus, sammen med våre samarbeidspartnere og ressursgruppen å gjøre de riktige valgene i forhold til inntjening på den enkelte vare/varegruppe og være attraktiv/aktiv i forhold til markedsføring i den sesongen vi er i, og være innovativ (rett vare på rett plass, til rett tid). Summen av dette gjør at Mekk blir lagt merke til. Ressursgruppen består av medlemmer fra kjeden

MEKK´s kjedekontor driver kostnadseffektivt med en liten organisasjon som er genuint opptatt av at kjeden og kjedens medlemmer har en fortsatt vekst.

MEKK konseptet er attraktiv for utleiere, noe som gjør at kjeden får gode betingelser i forhold til leievilkår og støtte ved etablering.

Hvordan er det å være franchisetaker i MEKK?

Franchisetaker i MEKK
Som franchisetaker kommer man til dekket bord, og vil kunne drive en egen virksomhet i et allerede etablert kjedekonsept. Her er en beskrivelse av de viktigste punktene

Drift
Man får tilgang til MEKK sitt konsept, innkjøpsbetingelser, retningslinjer og support.

Franchisetakeren eier og driver sin egen butikk. Man bestemmer sin egen lønn (på et forsvarlig nivå) og kan ta utbytte av selskapet når overskudd tillater det.

Franchisetakeren ansettes normalt som daglig leder i sitt aksjeselskap, og får de samme ordninger som andre arbeidstakere når det kommer til f.eks. sykelønn og trygderettigheter. En franchisetaker kan ha ansatt en butikksjef om det er ønskelig og forsvarlig.

MEKK har en egen organisasjon med ansvar for å følge opp butikkene.

Viktigste ansvarsområder, franchisetaker:

  • Butikkens økonomi og drift i henhold til konseptet
  • Faglig, operativ ledelse av de ansatte i butikken
  • Kontroll med varelager og bestilling av varer
  • Salgs‐ og resultatoppfølging av butikkens ansatte
  • At butikken fremstår som selgende, ren og ryddig
  • Lokal markedsføring (man får bistand med utforming)
  • At butikken er i overensstemmelse med MEKKs retningslinjer for innredning og merchandising

 

Viktige ansvarsområder, MEKK som franchisegiver:

  • Fremskaffelse av egnede lokaler og forhandling av leiekontrakter
  • Råd vedrørende finansiering, etablering av selskap, etc.
  • Opplæringsprogram og kurstilbud
  • Innkjøpsavtaler
  • RegnskapsførselSortimentsutvikling
  • Distribusjon av varer leveringsbetingelser til butikk
  • Internett, intranett og sosiale medier
  • Sentral og regional markedsføring
  • Bistand til utforming av lokal markedsføring
  • Løpende råd og drift og utvikling
  • Felles kasse‐system og IT‐verktøy
  • System for servicehåndtering og reklamasjoner hos den enkelte leverandør.
  • Utarbeidelse av driftsrutiner og driftshåndbok
  • Videreutvikling av konseptet

 

Opplæring og utvikling
Som franchisetaker i MEKK tilbys du og dine medarbeidere et skreddersydd opplæringsprogram før og i forbindelse med åpning / overtakelse

  • Støtte og veiledning fra driftsansvarlig og andre nøkkelpersoner i MEKK
  • E‐læring (under utvikling)
  • Praktisk opplæring i annen butikk / hospitering
  • Interne og eksterne kurs fra leverandører og samarbeidspartnere
  • Interne samlinger (MEKK Kick-Off og Kjedesamling), erfaringsutveksling og opplæring

 

Fellesfunksjoner og bidrag
Som franchisetaker får man tilgang til en lang rekke tjenester og fordeler for selv å kunne fokusere på drift av butikken lokalt. For å dekke fellesfunksjoner, produksjon av markedsmateriell, regnskap og tjenester beregnes enkelte avgifter. (franchiseavgiften)

  • Det vil påløpe en engangskostnad knyttet til prosjektering, etablering og opplæring.
  • Markedsføring: 3 % av netto omsetning (til sentral og lokal markedsføring)

 

Lokaler

  • MEKK bistår med å finne egnede lokaler og fremforhandle leiebetingelsene.
  • MEKK prosjekterer og bygger en nøkkelferdig butikk, sammen med eier og ansatte.
  • Om du som lokalkjent franchisetaker (eller kandidat til å til å bli franchisetaker) har innspill til egnede lokaler/plassering, er alle innspill velkommen.
  • Om du allerede har et lokale eller en butikk som kan være aktuell å konvertere til Mekk, så hører vi gjerne fra deg.

Økonomi

Generelt
MEKK bistår med å vurdere hver forretningsmulighet, sette opp mål og forslag til driftsbudsjett for nye butikker.

Butikkene varierer i størrelse og beliggenhet, det gjør derfor også omsetningspotensialet. Butikkene kan variere i omsetning fra ca. 7 til over 12 mill. kr.

Forventede resultater
Driftsresultatet butikkene kan oppnå er i stor grad avhengig av kvaliteten på driften av butikken. Viktige stikkord her er salg og kundeoppfølging, bruttofortjeneste, lønnskostnader, samt andre kostnader. Likeledes er evnen til å skape en selgende butikk med dyktige og motiverte ansatte avgjørende. Mye avhenger også av franchisetakers evne til å følge konseptet, bruke tilgjengelige rutiner og «verktøykasse». Det forventes årlige resultater (etter lønnskostnader) på mellom ca. 4‐6% av omsetningen før avskrivninger og skatt, men det er mulig å oppnå langt bedre resultater enn dette.

Budsjetter
Detaljert budsjettforslag vil bli gjennomgått med aktuelle kandidater i møte / etter nærmere avtale.

Suksesskriterier
Det er flere suksesskriterier som ligger til grunn for å drive god butikk, og det er det franchisetakeren som i hovedsak påvirker. De viktigste kriteriene er:

  • et motivert salgsteam med tydelige mål
  • tilfredse kunder
  • høyt aktivitetsnivå
  • tett oppfølging av butikkens nøkkeltall
  • fokus på bruttofortjeneste
  • Ryddighet og nøyaktighet

Finansiering av butikken

Kapitalbehov
Finansiering og kapitalbehov, vil være ulikt i forhold til butikkens størrelse og varebehov. MEKK vil bestrebe å få etableringstilskudd fra utleier, som vil gjøre at kapital og lånebehov vil variere, men dette vil MEKK presentere og diskutere med den som blir franchisetaker.

Varekjøp
Det er vanlig med et vareinnkjøp på ca. 1,4‐1,5 millioner. (Varekjøpet i forbindelse med etablering gis med lange kreditt‐tider.)

Garantier
I noen tilfeller må Franchisetaker stille med en bankgaranti/selvskyldner garanti i forbindelse med lån og kassekreditt

Det er vanlig at en gårdeier ønsker en bankgaranti eller depositum for husleie, det varierer fra sted til sted. MEKK Norge er ansvarlig for forhandling av leiebetingelser, men leiekontrakten inngås med franchisetaker.

Generelt om franchise

Hva er franchise?
“Franchise er en driftsmodell basert på et samarbeid mellom to selvstendige parter (franchisegiver og franchisetaker). Mot direkte eller indirekte finansielt vederlag, distribueres retten til å etablere og drive franchisegivers forretningskonsept. Vilkårene for drift av franchisetakers virksomhet, samt samarbeidet mellom partene, bestemmes i en juridisk avtale.” Cappa 2012.

Franchise er altså en form for samarbeid mellom to uavhengighet parter. Franchisegiver eier en testet og lønnsom forretningsmodell. Franchisetakeren driver sitt eget firma og utøver forretningsideen til franchisegiver.

Franchisetakeren danner én lenke i en kjede av selskaper med det samme forretningskonseptet. Kombinasjonen av tryggheten ved en god forretningsidé og drivkraften til den frie entreprenøren gjør at franchise er blitt mer og mer populært.

Fordeler
Franchise gir deg muligheten til å realisere drømmen om å drive egen virksomhet, uten å være gründer. Som franchisetaker skal du kunne støtte deg på franchisegivers erfaringer og kompetanse og på den måten komme enklere og tryggere i gang. Du har ansvaret for din egen virksomhet men allikevel med mindre risiko. Franchise er en driftsmodell som får stadig større utbredelse i verden, ikke minst i Norge.

De mest åpenbare fordeler med franchise er:

Lokalt eierskap fører som regel til større engasjement, høyere omsetning og bedre resultater.

Franchisetaker får blant annet tilgang til et gjennomprøvd konsept og merkenavn, gode innkjøpsbetingelser, felles profilering og markedsføring, felles teknisk plattform og systemer.

Franchisetaker kan konsentrere seg om å drifte butikken.

Vil du være med på laget og skape videre vekst i MEKK gjennom kremmerskap, hvor du samtidig kan utvikle din egen fremtid og andres arbeidssituasjon? Vil du finne ut om vi har planer om å etablere en MEKK-butikk, der du bor? Da er det deg vi ønsker å ha med på laget!

Kontaktpersoner i MEKK Norge AS

Bjørn Aase Haakonsen
Adm/utviklingsansvarlig Mekk
bjorn@mekk.no
Mobil +4740404640

Knut Ove Gravdal
Drift/prosjektansvarlig Mekk
knut@mekk.no
Mobil +4740404629

Ketil Kristoffersen
Innkjøpsansvarlig Mekk
ketil.kristoffersen@mekk.no
Mobil +4740002199